Svenska

180413
6B och 6C
Glöm inte att ni ska ha med en egen skönlitterär bok tills på måndag (16 april)! /Lottie


180313
6B och 6C
Fr o m v 12 kommer vi att arbeta med rättstavning. Det för att ni ska känna er säkrare på när stor bokstav ska användas, hur olika ord stavas (skillnaden mellan t ex sje- och tje-ljud) och hur man använder dem. Vi kommer att fortsätta med högläsning av olika texter och diskutera innehållen i dessa. /Lottie

6B och 6C
Ni har nu jobbat under fyra veckor med ordklasserna substantiv, adjektiv, pronomen, verb och prepositioner. På fredagen 16 mars, kommer ni att ha prov på detta. /Lottie


180130
6B och 6C
Greppa språket - Du ska få lära dig att utveckla och variera ditt språk så att texten får bättre flyt och blir mera effektiv. Detta håller vi på med fram till nationella proven i svenska är gjorda (v 6)./Lottie


6D Terminsplanering vt 18
planering svenska 6D


 171130

6B och 6C
Texter - Under detta arbetsområde kommer vi att fortsätta att läsa och skriva olika slags texter; förklarande text, beskrivande text och berättande text. Du kommer att få lära dig hur texter är uppbyggda samt vilka språkliga drag texterna har, allt för att du ska bli en bättre skribent. Du kommer också att arbeta med kamratrespons samt göra förbättringar i din egen text. För mer information, se i Unikum. /Lottie


6B och 6C

Berättelser är viktiga för oss människor,och så har det varit i alla tider. Förr i tiden gick berättelserna från mun till mun, och för att lättare komma ihåg långa historier var det vanligt att de berättades på rim eller vers, eller till och med som sånger. Nu under ett antal veckor ska vi arbeta med olika slags muntliga berättelser, som t.ex. legender, myter och fabler.
  Ni ska även själva få skriva en saga samt att arbetet slutar med ett prov i början av december.För mer information, se i Unikum. /Lottie 




Ht 17
6D


Läxa under utvecklingssamtalsdagen:
Läs kapitel 20 i Alex Dogboy. Ta med boken till skolan på onsdag igen!
Frågor att fundera över:
Känner du till berättelsen om Robinson Crusoe?

Vad handlar den om? Sök gärna efter information på nätet. Anteckna på papper och ta med till skolan på onsdag.

Just nu arbetar vi med högläsning av boken Alex Dogboy. Arbetsområdet fokuserar på att träna lässtrategier och vi arbetar med bokfrågor som utvecklar elevernas förmåga att svara på frågor på raden, mellan raderna och bortom raderna. 


Parallellt med högläsning och boksamtal arbetar vi med olika texttyper. Eleverna får lära sig vad som är typiskt för en viss textgenre och att skriva olika typer av text. Vi tittar också på hur språket hänger ihop, t ex meningsbyggnad, särskilda ord som gör att det blir ett bra flyt i texten osv. Läromedlet heter ZickZack.

Mer information om arbetsområdena och kunskapskrav finner ni på Unikum; Alex Dogboy Texttyper ZickZack

















Nu har vårterminen dragit igång ordentligt. I samtliga klasser i årskurs 6 jobbar vi med att avsluta skrivandet av noveller. Fokus ligger mycket på att hålla sig till texttypens mall, med andra ord hur en novell ska vara uppbyggd. Vidare pratar vi mycket om de olika texttyperna återberättande, beskrivande, instruerande, förklarande, argumenterande och berättande texter som ett led att förbereda sig inför nationella provet vecka 6 där eleverna skriftliga förmåga och läsförståelse testas. Nästa moment ska vi fokusera på källkritik, ett viktigt ämne i dagens samhälle där "snabba nyheter" och bilder får allt mer inflytande.
     Vi jobbar även med boken Alex Dogboy. I den boken arbetar vi aktivt med frågor som utvecklar elevernas förmåga att svara på frågor på raden, mellan raderna och bortom raderna. 

Svenska 6c: Nu börjar terminen lida sig mot sitt slut. Under denna vecka ska ni bli klara med sammanfattningen av Vinter på Berättargränd. Den ska lämnas in under vecka 49, för de som inte är klara får ni göra klart det hemma då vi inte jobbar mer på lektionstid med detta
Vi kommer även under vecka 49-50 ha boksamtal där ni i mindre grupper presenterar era böcker som ni läst under terminen. Parallellt med boksamtalen jobbar vi med frågor och analys av filmen Den bästa sommaren som ni såg förra veckan. 

I samtliga klasser i årskurs sex fokuserar vi nu på olika texttyper. För tillfället jobbar vi med argumenterande
texter, där eleverna skriver egna insändare. Parallellt jobbar vi även med läsförståelsestrategier i vår
gemensamma bok Vinter på Berättargränd samt läsning i egna böcker. Centralt innehåll som jobbas mest
specifikt mot nu är:
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
  • Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
  • Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser
De kunskapskrav som bedöms på insändarna är:

  Skriva texter
   Eleven kan skriva olika slags texter med begripligt
   innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation.
   Eleven kan skriva olika slags texter med relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt förhållandevis god språklig variation
   Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerandestruktur samt och god språklig variation.
  Skrivregler
   I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet.
   I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet medrelativt god säkerhet
  I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.
  Samtala
   Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalet.
   Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet relativt väl
  Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet väl.



PP för arbetsområde: Läsförståelsestrategier
Ur kursplanen för ämnet svenska

I detta arbetsområde ska eleven utveckla sin förmåga att:
       formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
       läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,

Centralt innehåll åk 4-6
Undervisningens utformning och hur eleverna får visa sina förmågor
Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Eleverna får lära sig vad som kännetecknar de olika lässtrategierna Spågumman, Detektiven, Cowboyen, Reportern och Konstnären. De arbetar med detta genom lärarledda lektioner, filmvisning och eget arbete. Eleverna visar vad de lär/lärt sig genom att aktivt deltaga i textsamtal och visa att de förstår de skriftliga arbetsuppgifter (arbetsblad) som de får arbetar med.
Att argumentera i olika samtalssituationer.
Eleverna får träning i att samtala i olika konstellationer och om olika ämnen.
Berättande texter och poetiska texter för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Texter i form av skönlitteratur, lyrik, dramatik, sagor och myter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Eleverna kommer att få jobba med olika berättande och poetiska texter som ingår i ”En läsande klass” för årskurs 6.
Berättande texters budskap, språkliga drag och typiska uppbyggnad med parallellhandling och tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
Eleverna läser bland annat berättande texter och funderar då över budskap och undersöker vilka de språkliga dragen är och hur texterna är uppbyggda.
Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsboksförfattare och deras verk.

Eleverna kommer att få jobba med flera barn- och ungdomsförfattare samt deras verk då de arbetar med ”En läsande klass” för årskurs 6.
Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Eleverna kommer att få jobba med olika texttyper i materialet ”En läsande klass” för årskurs 6. De ges då möjlighet att fundera över innehåll och hur de är uppbyggda samt undersöka typiska språkliga drag.
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, till exempel webbtexter //. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.

De texter som ingår i materialet ”En läsande klass” är av varierande karaktär och eleverna får då även komma i kontakt med denna typ av texter, så att de kan lära sig om deras innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.

Konkretiserade mål:
Eleven ska:
·         lära sig hur hen använder läsförståelsestrategier för att bli en bättre läsare och då få mer glädje av de texter hen läser.
·         kunna använda de fem olika läsförståelsestrategierna när du läser
olika typer av text:
·         kunna att förutsäga (Spågumman), kunna att ställa frågor (Reportern), att kunna utreda oklarheter (Detektiven), att kunna sammanfatta (Cowboyen) och att se inre bilder (Konstnären).
·         kunna berätta om innehållet i texten muntligt.
·         kunna resonera om budskapet i texten och koppla det hen läst till egna erfarenheter och åsikter.

Kunskapskrav som bedöms:
Läsa med flyt samt välja och använda lässtrategi
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerade sätt.
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan läsa skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt genom att använda lässtrategier på ett ändamålsenligt och effektivt sätt.
Göra samman-fattningar och visa läsförståelse
Genom att göra enkla, kronologiska sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med viss koppling till sammanhanget visar eleven grundläggande läsförståelse.

Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med relativt god koppling till sammanhanget visar eleven god läsförståelse.
Genom att göra välutvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och kommentera centrala delar med god koppling till sammanhanget visar eleven mycket god läsförståelse.

Tolka och resonera om texters budskap samt beskriva sin läsupplevelse
Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett enkelt sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.
Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett utvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, tolka och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om tydligt framträdande budskap i olika verk samt på ett välutvecklat sätt beskriva sin upplevelse av läsningen.

Samtala om bekanta ämnen samt framföra egna åsikter
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalet.
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet relativt väl.
Eleven kan samtala om bekanta ämnen genom att ställa frågor och framföra egna åsikter på ett sätt som upprätthåller samtalet väl.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar