SO AB


Checklista frihetstiden och Gustav III

Frihetstiden

1.      Jag kan förklara varför Sverige får en frihetstid och jag känner till mellan vilka år den varade.
2.      Jag vet vilka krav riksrådet ställde för att Ulrika Eleonora skulle få bli drottning.
3.      Jag kan förklara varför riksrådet ställde just dessa krav.
4.      Jag kan redogöra för regeringsformen som skrevs år 1720.
5.      Jag kan redogöra för vad de två olika partierna, hatta och mössor, stod för och vad de gjorde när de fick bestämma.
6.      Jag vet varför de kallades just hattar och mössor.

 

Gustav III

1.      Jag vet vilka som var Gustav III föräldrar.
2.      Jag kan förklara på vilket sätt riksrådet förnedrade Adolf Fredrik (G. III pappa).
3.      Jag kan förklara varför det blev oroligt i Sverige när allt fler grupper började kämpa om makten.
4.      Jag kan förklara hur det gick till när Gustav III tog makten i Sverige år 1772.
5.      Jag känner till på vilket sätt Gustav III ändrade regeringsformen och kan även förklara varför frihetstiden då tog slut.
6.      Jag kan förklara varför det gick så lätt för Gustav III att ta makten i Sverige.
7.      Jag vet varför allt fler blev missnöjda med kungen efter han suttit vid makten ett tag.
8.      Jag vet hur det gick för Gustav III i hans krig mot Ryssland.
9.      Jag vet varför Gustav III kallade adeln för landsförrädare.
10.  Jag kan förklara varför kungen mördas år 1792.


Checklista historia år 6

30-åriga kriget och dess ledare

        Jag vet hur Sverige fick soldater till kriget på 1600-talet och kan förklara vad en knekt och legosoldat är.
        Jag vet vad Gustav II Adolf var tvungen att göra för adeln när han skulle bli kung.
        Jag kan förklara varför det 30-åriga kriget startade och varför Sverige valde att gå med i kriget.
        Jag kan beskriva varför kriget var så grymt. Dessutom kan jag förklara varför fler soldater dog av sjukdomar än av själva kriget.
        Jag vet vem Axel Oxenstierna var och kan förklara varför han var så pass viktig för Sverige
        Jag vet hur Sverige styrdes efter Gustav II Adolfs död 1632 och varför de var tvungna att styra landet så.
        Jag kan reflektera kring varför drottning Kristina valde att abdikera(avgå) som drottning och lämna landet. Jag kan även reflektera kring varför hon valde att bli katolik.

Stormaktstidens människor

        Jag vet hur det gick till när adeln blev rik och vad de gjorde med sina pengar.
        Jag kan förklara ordet tross.
         Jag kan förklara varför prästerna fick större makt under stormaktstiden.
        Jag kan förklara varför det var viktigt för Sverige att bygga staden Göteborg och jag kan även förklara varför städerna växer under 1600-talet.
        Jag kan beskriva hur det var att leva som en ”vanlig” svensk under stormaktstiden.
        Jag kan redogöra för hur det var att leva som kvinna under stormaktstiden.
        Jag kan reflektera kring hur det var att vara barn under stormaktstiden och jag kan redogöra för vad uttrycket: ”du ska bli som din mor” eller ”du ska bli som din far” innebär.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar