Engelska 6A

Måndag 26/3
Repetera inför det muntliga provet på onsdag (28/3). Läs the texts on p. 34, 35, 36, 38.
Se till att du kan alla ord på s. 35.


Måndag 19/3
Write 10 of your own dinner conversation starters (things that you can talk about during dinner with your family).

Måndag 12/3
Väl tre rutor på stencilen "conversations" och besvara frågorna skriftligt. Skriv i din skrivbok.

6A onsdag 7/3
Lär dig följande ord:
prawn - räka
mushrooms - svamp
green pepper grön paprika
corn on the cob - majskolv
cereals - flingor
bread rolls - småbröd
garlic - vitlök
sausage - korv
cucumber - gurka
crisps - chips


6A 7/2
Hemuppgift:
Lär dig frågeorden på s. 110 i workbook. Gör uppgifterna med frågeord på s. 110-111 i workbook.

6D: eng. läxa 7/2

6B+6D eng. läxa 9/2

Ord 23-44
 1.       mustard – senap
2.       ham – skinka
3.       sour milk – filmjölk
4.       hot dog – varmkorv
5.       brown bread – brunt bröd
6.       grocer’s – livsmedelsbutik
7.       jam – sylt
8.       cottage cheese – keso
9.       pork chop – fläskkotlett
10.   egg – ägg
11.   crisp bread – knäckebröd
12.   lamb chop – lammkotlett
13.   yoghurt – yoghurt
14.   sour cream – gräddfil
15.   soup – soppa
16.   rice – ris
17.   cookie – kaka (Am E)
18.   apple pie – äppelpaj
19.   bakery – bageri
20.   flour – mjöl
21.   margarine – margarin
ice cream - glass
6A
Måndag 5/2
Repetera sidorna 112-119 i workbook. Enkel presens: Du ska veta när man sätter på ett -s på verbet i presens och hur verbet be och have böjs i presens. Repetera i workbook och läs anteckningarna vi gjort.

6D: eng. läxa 31/1
6B+6D eng. läxa 2/2

 1.        butter – smör
2.       coffee – kaffe
3.       chicken – kyckling
4.       cake – tårta
5.       tea – te
6.       butcher’s – chark(uteri), även slaktare
7.       a loaf of bread – en limpa
8.       hamburger – hamburgare
9.       meat balls – köttbullar
10.   milk – mjölk
11.   sugar – socker
12.   biscuit – kex, kaka (br e)
13.   danish pastry – wienerbröd
14.   turkey – kalkon
15.   dairy – mejeri
16.   bun – bulle
17.   cream – grädde
18.   sausage – korv
19.   salt – salt
20.   beef – nötkött
21.   white bread – franskbröd, vitt
22.   cheese – ost

6A
Till måndag 29/1 ska du läsa A Life of Crime högt några gånger, skriva in orden som står i marginalen i glosboken och lära dig dem och svara på frågorna som står längst ner på s. 49 skriftligt i skrivboken.


6A If you didn't finish to write your reflections on the new year, you can do that at home and hand in your notebook on Friday. 
  • Write about the three things that you did last year that you are most proud of
  • Three things that you need to do less of this year
  • Three things that you need to do more of next year
  • Write your goals for year 2018
  • Write one piece of advice to yourself for 2018 (ett gott råd)
  • 6A: Läxa till måndag den 18/12 possessiva pronomen (my, your, his, her,its, our, your, their). du ska veta vad de betyder också.
  • 6A: Läs texten på s. 24-26 i testbook minst tre gånger högt. Lär dig orden som hör till texten.
  • 6B: läxa till 8/12 alla ord på sid. 25-26 i textbook. Öva gärna genom att använda webbapp.liber.se
  • 6C: läxa till 7/12 alla ord på sid. 25-26 i textbook. Öva gärna genom att använda webbapp.liber.se
  • 6D: läxa till 6/12 alla ord på sid. 25-26 i textbook. Öva gärna genom att använda webbapp.liber.se
  • Engelska 6A
  • Onsdag den 22/11 har vi ett oförberett prov i engelska. Du ska inte läsa på något till provet, men kan förbereda dig genom att lyssna på engelska (t. ex på webbapp.liber.se) och läsa något på engelska ( t.ex göra ett par test på readtheory eller läsa en text i boken).
  • Till måndag den 27/11 ska du lära dig ca 10 ord från s. 22-23 i textboken. Jag talade om vilka du skulle lära dig beroende på var du satt i klassrummet. Men om du glömt vilka ord du fick eller var sjuk kan du välja 10 ord som du vill lära dig.

  • Grupper tider och platser, NP
  • Torsdag
  • Tid
    Jenny grupprum 38
    Emil sal 38
    Roselie konf.
    Maria sal musik grupprummet
    Carina
    Eget rum
    8.20-8.50
    Alexander Andersson   Axel Otterström 6A
               Vilmer Fornhem   Alexander Fruh   6A
    Tilde Gabrielsson
    Ella Otterström 6A
    9.00-9.30
    Tuva Björn  Filippa Gelin 6A
    Nora Eriksson  Wilma Gustafsson 6A
    Ludvig Hammarström
    Agnes Stenklo 6A
     6A9.40-10.10
    Erik Hill
    Alva Larsson 6A
    Mimmi Hill
    Axel Högberg 6A
    Ebba Johansson
    Melvin Kjellström 6A
    Tracy Kinuthia
    Maja Johansson 6A
    10.20-10.50
    Amanda Tyrheim
    Linnea Djurholt 6A
    Ludvig Lundquist
    Martin Otterström 6A
    Theo Nolin
    Fredrik Söder 6ª
    Anja Lindvall    Rebecka Ulriksson
    Engla Widén 6A
    11.00-11.30
    LUNCH
    LUNCH
    LUNCH
    LUNCH
    LUNCH
    11.40-12.10
    Andreas M, Vilgot HE 6B
    Denis Ö, Denzel C 6B
    Emil LÅ, Viking LdR 6B
    Filip C, Wille KL 6B
    Linus T, Andreas S 6B
    12.15-12.45
    Elias E, David P 6B
    Frida J, Havanna H 6B
    Saga R, Smilla L 6B
    Ida Lun, Nova R 6B
    Ida Lin, NellieC 6B
    12.50-13.20
    Tove A, Zelda L 6B
    Stina H, Elina BE 6B
    Amanda, Matilda 6B
    Max P, Elliot S 6C
    Daniel LB, Liam Ä 6C
    13.20-13.35
    RAST
    RAST
    RAST
    RAST

    13.35-14.05
    Elliot NJ, Max J 6C
    Oliver W, Natchanon S, Sebastian A 6C
    Linus H, Sami O 6C
    Tin M, Mehdi A 6C
    Nasifa A,Lara IL 6C
    14.10-14.40
    Shahed A, Danyara AAC 6C
    Zeynep E, Martyna M 6C
    Emilia AR, Maja LF 6C
    Louise E, Tuva J 6C
    Vera A, Elin E 6C
    14.50-15.20
    Filip R, Isak B 6C




  • Fredag
    Tid
    Jenny musiksal
    Emil Studierummet
    Roselie konf.
    Maria sal musik grupprummet
    8.20-8.50
    Måns S, Anton W 6D
    Simon S, Albin P 6D
    Wille M, Elias B 6D
    Marcus C, Elliot K 6D
    9.00-9.30
    Filip W, Noah M 6D
    Linus S, Reza R 6D
    Noel W, Viktor A 6D
    Maja W, Judy M 6D
    9.40-10.10
    Sara RR, Ellen Z 6D
    Moa R, Ilin P 6D
    Saga N, Cornelia P 6D
     Ida F, Ida H, Matilda L 6D
    10.20-10.50
    Emmy M, Julia T 6D
    Elin S, Naomi A 6D


    11.00-11.30
    LUNCH
    LUNCH
    LUNCH
    LUNCH
  • 6A: Läs texten "Freedom on skis" på s. 20-21 igen ett par gånger. Lär dig orden som står i den gröna marginalen vid sidan av texten. Träna på att uttala orden, översätta dem och stava dem. Ta gärna hjälp av webbapp.liber.se.
  • 6B: Läxa till den 14/11 Två quizzes på Read Theory, ni har era inlogg på insidan av era workbooks. Glosor är orden i rutan på sidan 101.
  • 6C: Läxa till den 15/11 Två quizzes på Read Theory, ni har era inlogg på insidan av era workbooks. Glosor är orden i rutan på sidan 101.
  • 6D: Läxa till den 15/11 Två quizzes på Read Theory, ni har era inlogg på insidan av era workbooks. Glosor är orden i rutan på sidan 101.

  • 6A: Läs texten "Freedom on Skis" på s. 20-21. Ta hjälp av orden i ordlistan och se om du kan förstå vad texten betyder. Vi kommer att gå igenom texten tillsammans på onsdagslektionen.

  • 6B, 6C, 6D: Efter lovet ska vi fortsätta att jobba med grammatiken. Vi kommer att börja med pluralformerna av substantiven. Titta gärna på filmen. http://urskola.se/Produkter/199879-The-grammar-company-Plural-s

  • 6A: måndag 23/10 läsförståelseprov.
  • Gå in på readtheory.org och logga in med det användarnamn och lösenord du fått. Gör pretest före nästa lektion (måndag 23/10). Att göra läsförståelsetesterna där är bra förberedelse för måndagens prov.
  • 6B: fredag 27/10 prov 
  • 6C: torsdag 26/10 prov
  • 6D: onsdag 25/10 prov
  • På provet kommer följande:

    Alla ord som ni har haft i läxa. Ni hittar dem på Unikum i planeringen.
    Indefinite article, A/AN Ni hittar det på sidan 96-97 i WB.
    Contracted forms Ni hittar det på sidan 12 i WB.

    På provet kommer dessutom en hörövning och en läsförståelse med koppling till kapitlets tema: Animals 
  • 6A: Onsdag den 18/10 prov. Repetera Who's the Boss och The Best dog på s. 8-9 i textboken. Läs texterna igen några gånger och lär dig ord och fraser (du ska inte kunna innehållet). Välj en av katt-djuren på s. 10-11 och lär dig fakta om det djuret. Repetera även texten Hunting in the Siberian Steppes på s. 12-13. Läs texten några gånger och lär dig nya ord och fraser. Använd webbapp.liber.se när du repeterar. du kan lyssna på texterna och testa dig själv på orden. Repetera även obestämda artikeln och plural av substantiv på s. 96-101 i workbook. 
  • 6A: Till onsdag den 4/10 ska du välja en av kattdjuren på s. 10-11 och träna på att berätta om det kattdjuret på engelska. På s.10 i workbook hittar du stödord till tre av kattdjuren. Du kan också välja ett av de andra kattdjuren och skriva dina stödord själv.

  • 6B: Läxa till 6/10 nya glosor till texten Cats
  • 6C: Läxa till 5/10 nya glosor till texten Cats
  • 6D: Läxa till 4/10 nya glosor till texten Cats
  • 6B, C, D Ni kan nu hitta alla glosorna till de olika texterna i avsnittet Animals bifogade i planeringen som ni hittar på Unikum. Jag kommer fortfarande att gå igenom orden tillsammans med er på lektionerna och vill att ni skriver upp dem i era glosböcker.  
  • 6A: Läxa till onsdag 27/9 Läs anteckningarna vi gjorde på måndagslektionen om plural av substantiv. Tänk på att du måste tänka på stavningen om orden slutar på -s eller -x (ex. kiss-kisses fox-foxes eller -y efter konsonant (ex puppy-puppies) eller -f eller -fe (ex shelf-shelves). Lär dig de oregelbundna substantiven som inte slutar på -s i plural (ex child-children).
  • 6B: Läxa till 29/9 är att logga in på Readtheory.org och göra minst tre text-quizzes. Alla elever har fått individuella användarnamn som de har inklistrade i sina Workbooks, lösenordet är Palmen123. 
  • 6C: Läxa till 27/9 är att logga in på Readtheory.org och göra minst tre text-quizzes. Alla elever har fått individuella användarnamn som de har inklistrade i sina Workbooks, lösenordet är Palmen123.
  • 6D: Läxa till 27/9 är att logga in på Readtheory.org och göra minst tre text-quizzes. Alla elever har fått individuella användarnamn som de har inklistrade i sina Workbooks, lösenordet är Palmen123.
  • Readtheory är ett webbaserat läsförståelseträningsprogram som övar eleverna med texter baserat på deras resultat. Om man inte förstår en text eller fråga ska man inte försöka översätta alltför mycket utan gissa. Blir resultatet fel får man en lättare uppgift nästa gång. Om man tycker att texterna är jättelätta och man istället har alla rätt får man en text med en högre svårighetsgrad. Jag som lärare följer elevernas resultat på min sida som de alla är kopplade till.

  • 6A: Läxa till måndag den 25/9. Läs texten på s. 6 "Chatting in the Dog Park" högt några gånger. Skriv in orden i glosboken. Lär dig stava och översätta orden.

  • 6B: Läxa till fredag 22/9. De nya orden från kapitlet Animals: In the dog park.
  • 6C: Läxa till onsdag den 20/9. De nya orden från kapitlet Animals: In the dog park.
  • 6D: Läxa till onsdag den 20/9. De nya orden från kapitlet Animals: In the dog park.
  • Nu finns det också en länk till Libers hemsida, webbapp.liber.se där ni kan lyssna på texterna och öva på glosorna från Good Stuff Gold A. Du hittar länken på bloggens förstasida till höger på skärmen. 
  • 6 B, C, D: denna vecka har vi också börjat jobba lite med att repetera grammatik. Engelskans indefinite article(obestämd artikel) Titta gärna på filmen igen om ni vill repetera regeln för när man använder a eller an.  http://urskola.se/Produkter/199887-The-grammar-company-A-or-a

  • 6A
  • Läxa till onsdag den 13/9
  • Välj 12 ord på s. 4-5 i textboken.
  • skriv in orden i glosboken på engelska och svenska.
  • Skriv därefter egna meningar med orden i glosboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar