Vecka 12
Vi lär mer om Monaco och Dans erfarenheter i Chapitre 10
glosor till torsdag den 22. mars: s 113 une tarte - un pain au chocolat :)
Vecka 11
Chapitre 9 i fokus:
Läxan till torsdag är att kunna översätta den sista kommentar från Florence s.61
du kommer att få meningar på svenska som skall översättas till franska
Gör övningarna 1, 3, 7, 8 till chapitre 9
Vecka 10
vi arbetar med kap 9 och du behöver läsa på orden s 113; une famille - un enfant
Läs även texten s 60 - 60 L'arbre de la famille
Vecka 9
glosor till torsdag s 113, du läser de ti första uttrycken tillhörande kap 9
VECKA 4:
Du fick en papperskopia av länder i Europa; vi går genom dessa tillsammans denna vecka :)
Vi kommer också att arbeta med kapitel 8 Bienvenue à Aqualand s.51 - 55 denna vecka:
glosor s 113, du får lära mera om länder, språk och nationaliteter
VECKA 3:
Vi arbetar med ett häfte nu som du har fått med hem; det är repetition av en hel del ord och uttryck från kap 1 till och med kap 7.
Torsdagen 15. februari i vecka 7 kommer vi att ha ett litet prov som baserar sig på det vi lärt från kap 1 - kap 7 och som du har jobbat med i häftet.
Provets innehåll: siffror 0 - 10, tiotal 10 - 100. AVOIR skall kunna böjas i alla personer
Vad heter följande ord på franska: jag bor, jag har, år, bröder, djur, fågel, kanin, marsvin, skölpadda, gris, häst, hund,ko, get, fisk, katt.
Göra egna meningarw vid att använda ord som: ferme, lapin, chat, noir, a, habite, regarde, adore, ans, onze, grande, petit, beaucoup
Översätta till svenska: Tu aimes les pommes m.m
skriv in följande städer på kartan över Frankrike: Paris, Lyon, Marseille, Chamonix, Toulon, Cassis, Avignon
Om du har varit sjuk el. kan du kontakta mig och få en kopia på häftet när som helst :)
Till torsdag kan du läsa s.51; brevet som Dan har skrivit på svenska. Vi kommer att börja göra en del av uppgifterna i detta kapitel på skolan. Kapitlet rör sig om länder, språk och nationaliteter
VECKA 2:
BIENVENUES LES ÉLÈVES Välkonmmen elever!
Hoppas ni har havt ett skönt Jullov.
Vi kommer att ha franska i bildsalen som vanligt; men numera på tisdagar kl 8:30 - 9:10 och torsdagar 10:00 - 10:40. (Inte fredagar som tidigare)
Du fick utdelat ett häfte vi arbetar med
VECKA 50:
Nu har du lärt en hel del franska ord och uttryck. Vi arbetar fortsatt med kapitel 7 och
till fredagen den 15. december är det bra om du kan böya verbet regarder i presens (nutid) i alla personer på franska.
REGARDER = att titta, se, kolla
je regarde
tu regardes
il/elle/on regarde
nous regardons
vous regardez
ils/elles regardent
Vecka 47:
Läxa till fredagen den 24. november:
Du som inte hann med att göra din hemläxa om färgerna får en ny chans; läs s 112, från rouge till och med blanc (Kapitel 6)
Vi kommer att arbeta med Melodifestivalen kapitel 7 under veckan:
Le Concours Eurovision de la Chanson
Hemläxa till fredagen den 24. november blir att lära namnen på 10 länder :) S 112 hittar du dessa
vi kommer att lära flera tal och räkna till hundra med tiotal, räkneord hittar du på s 109
Vecka 46:
Chapitre 6 (Kapitel 6) : glosor s 112: Läs och lär de 9 första glosorna; färgerna på franska.
Hann du inte med senaste läxa kan du göra den under veckan: följande uppgifter: nr 1, 8, 9 och 11.
Bonne Chance = Lycka till!
Vecka 45:
vi arbetar med chapitre 6 Au Marché (på marknaden) s 38 - s 45
Vi lär om färger och frukter
Gör följande uppgifter till fredag 10. november: nr 1, nr 8, nr 9 och nr 11. vi kommer att gå genom dessa tillsammans på skolan.
Glosor till chapitre 6 är på s 112.
Vecka 43:
Vi arbetar med Chapitre 5 La Ferme- Bondgården s 31 - 37.
Läxor till fredag den 27. oktober:
Läs genom glosor på s 112 och översätt texten s 35 till svenska :)
Läs genom texten s 36 också,du skall kunna översätta den till svenska. Om du hinner kan du skriva texten i din skriv bok på svenska
Gör följande övningar: nr 1 (s 32) och nr 13 (s 37) Bonne Chance vi ses på fredag :)
Vecka 42: Lär dig verbet AVOIR att ha , i nutid (presens) i alla personer. Titta i A-boken s. 110
Vi kommer att göra uppgifter för att lära oss använda AVOIR
Repetera glosor från kap 4 s. 111
Läs även glosor s 112 som tillhör kap 5, "La Ferme" Vi börjar göra uppgifter på skolan och får lära oss lite omstaden Avignon
Vecka 41: Genomgång av provet och korrigering av svar
Ett litet prov från kap 1, 2 och 3
Vecka 40:
Tisdagen den 3. oktober (då alla har utvecklingssamtal) kan du göra övningar från kap 4, sidan 29, nr 5 och 6
och repetera ord och uttryck från kap 1, 2 och 3. Titta på tidigare övningar och läs genom texterna/dialogerna, glosor hittar du på s 111. Lycka till.
Fredagen den 6. oktober blir det ett litet prov över de ord, uttryck och meningar som presenteras i kap 1, 2 och 3. Läs noggrant på de glosor som står på s.111 och som tillhör kapitälerna.
Vecka 39:
Kapitel 4; (chapitre 4) Läs genom glosor s 111vi rlknar till 10 och lär skrivbords ord.
Vi kommer att arbeta med texterna på skolan och under veckan är det bra om du läser och översätter texten nr 3 s. 28
Vecka 38:
Gör klart de två uppgifter du fick under senaste lektion, till fredagen den 22. september.
Läs på glosor tillhörande Chapitre 3 sidan 111.
Läs också sidorna 22 och 23. Vi fortsätter arbeta med Chapitre 3 på skolan.
Hej och välkommen till ett nytt läsår och till dig som ny elev i franska klassen i bildsalen, sal 28 plan 2 :)
Vi kommer att ses i bildsalen (sal nr 28) tisdagar kl 8:30 och fredagar 12:40, och vi använder boken Chouette Nouvelle A. Du har redan fått en planering för höst terminens program och texter, men det kan komma att bli ändringar. (I mån om tid kommer vi att se filmer, lyssna till musik och göra flera övningar) (Om du inte fick en planering får du en på tisdag).
VECKA 36:
Vi fortsätter arbeta med Chapitre 1, gör övningar och lär mer om Frankrikes geografi och lär hälsa på franska :)
Vi kommer även att börja kapitel 2, s 14 - 19, där vi lär mer om staden Dijon och hur vi kan fråga en kamrat om namnet, ålder och var kamraten bor. Vi kommer att öva en hel del på olika uttalregler också samt använda oss av glosor på s 111
VECKA 35:
Läs genom Chapitre 1 (kapitel 1) och glosor s 111. Detta kapitel handlar om Dan som skickar ett brev från Paris. En hel del står på svenska. Läs även det som står på franska; vi skal tillsammans under veckan fokusera på uttal regler och lära säga vad vi heter, var vi bor och ställa frågor. Glosor till kapitlet står på s 111. Det är bra om du är väl förberedd :)
CENTRALT INNEHÅLL
I årskurs 4-9, inom ramen för språkval
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används.
Lyssna och läsa — reception
- Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande från olika medier.
- Olika former av samtal, dialoger och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger och dikter.
- Muntlig och skriftlig information, till exempel reklam, tidtabeller och notiser.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och sammanhang i talat språk och texter, till exempel att anpassa lyssnande och läsning till framställningens form och innehåll.
- Olika sätt att söka och välja texter och talat språk från Internet och andra medier.
- Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
- Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
- Hur olika formuleringar används för att inleda och avsluta olika typer av framställningar och samtal.
Tala, skriva och samtala — produktion och interaktion
- Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.
- Språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådd när språket inte räcker till, till exempel omformuleringar.
- Språkliga strategier för att delta i och bidra till samtal, till exempel frågor och bekräftande fraser och uttryck.
- Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar