NO/ Teknik


Hej och välkommen till åk 6 No-och tekniksida!


Vi som undervisar i No och teknik i åk 6 heter Kristina Sandberg, 6B och 6C, och Catharina Bergström, 6A och 6D.

På den här sidan kommer du som elev och förälder kunna ta del av planeringar, filmer och annan viktig information som rör No-och teknikundervisningen.

Vi hoppas på ett fint läsår tillsammans med er alla!





Kristina och Catharina        


Teknik

Då är det dags att dra igång läsårets sista arbetsområde i teknik: Bygga och bo. Vi kommer både att arbeta teoretiskt och praktiskt.


Filmer:
Vad är teknik?
Hållfasthet:

Befruktning, fortplantning och pubertet, nytt arbetsområde i åk 6!

Nu har vi kört igång med ett nytt arbetsområde i biologin. Vi räknar med att arbeta med detta fram till och med vecka 15. Det vi kommer att ta upp är:
  • förökning utan hanar och honor
  • förökning med hanar och honor
  • yttre befruktning
  • inre befruktning
  • människans könsorgan
  • människans fortplantning
  • fostrets utveckling
  • att bli vuxen
  • att leva tillsammans




Då var det dags för biologiprov: Livets utveckling. Använd checklistan här som hjälp när du ska plugga på inför provet.


Filmad genomgång: Evolutionens grundpelare







Hej alla elever i åk 6!

Nu har vi läst fysik i flera veckor och nu är det dags för ett nytt ämne; kemi. Vi kommer att fokusera på grunderna för att få en förståelse över vad kemi egentligen är. 
Här nedanför finns dels den Powerpoint som vi kommer att utgå ifrån, och dels flertalet filmer som vi kommer att titta på. 
Vi hoppas på några roliga veckor i kemins magiska värld!


FILM:

Grundläggande kemi





Fast, flytande och gas




Vattnets kretslopp





Kolets kretslopp





Nu har vi kommit igång med vårat nästa arbetsområde i fysik; Kraft och rörelse. Nedan kan du ta del av de filmer som vi kommer att titta på samt annan viktig information som rör undervisningen.

Vecka 43 är det dags för ett laborationsprov. En laboration ska då genomföras och en laborationsrapport ska skrivas och lämnas in för bedömning. För att läsa på ska du ta hem den laborationsrapport som vi har gjort tillsammans i skolan; "Vattendroppe på 2-krona".

Filmer: 
Vad är en kraft?


Acceleration del 1


Acceleration del 2


Fritt fall


Friktionskraft







Filmer:




Big Bang:






Solsystemet:








Hur får vi årstider:







Satellituppskjutning:







Vad är en meteorit:


Paxi, Rosetta och kometer:





The largest star:





Fysikprov Universum

Vecka 39 är det dags för prov i fysik, Universum. Här nedanför får du en checklista på vad du ska kunna samt se vilka kunskapskrav som kommer att bedömas. Använd checklistan och din lärobok när du pluggar på. 

Lycka till!



Kunskapskrav som bedöms:


  • Fysikaliska fenomen & begrepp
  • Eleven har grundläggande kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av fysikens begrepp.


    Eleven har goda kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa med relativt god användning av fysikens begrepp.
    Eleven har mycket goda kunskaper om fysikaliska fenomen och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa och något gemensamt drag med god användning av fysikens begrepp.
  • Himlakroppars rörelse
  • Dessutom beskriver eleven och ger exempel på himlakroppars rörelse i förhållande till varandra och för enkla resonemang om hur dag och natt, månader och årstider uppkommer.
    Dessutom förklarar eleven och visar på samband kring himlakroppars rörelse i förhållande till varandra och för utvecklade resonemang om hur dag och natt, månader och årstider uppkommer.
    Dessutom förklarar eleven och visar på mönster i himlakroppars rörelse i förhållande till varandra och för välutvecklade resonemang om hur dag och natt, månader och årstider uppkommer.
  • Upptäckter
  • Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
    Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
    Eleven kan också berätta om några naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.

Checklista, det här ska du kunna:


  • kunna förklara vad en stjärnbild är samt ge några exempel på stjärnbilder
  • förklara hur vår nuvarande världsbild skiljer sig från den världsbild man hade före 1600-talet
  • förklara hur dag och natt uppstår
  • veta vilka planeter vi har i vårat solsystem
  • kunna berätta om en stjärnas utveckling
  • förklara hur årstider uppstår
  • förklara vad en månad är
  • ge exempel på olika sätt att mäta tiden förr och nu
  • veta vad satelliter är och vad de kan användas till 








1 kommentar: